Jos Menten investeert in nieuwe KOLOSS 2000T

woensdag, 22 juni 2022

Jos Menten Metaalrecycling in Roermond heeft geïnvesteerd in een nieuwe schaar. En niet zomaar één: de nieuwe Lefort KOLOSS 2000T. Dit is de zwaarste en grootste schaar die ooit door Lefort is gebouwd. De schaar wordt binnenkort in gebruik genomen. ‘Met deze nieuwe machine kunnen we in de toekomst nog sneller en efficiënter werken. Bovendien is het eindresultaat nóg beter. We leveren wereldwijd direct en indirect aan staalfabrieken over de hele wereld en die zijn hier heel blij mee’, licht Huub Geerlings, bedrijfsleider, toe.

 

Als je naar het grote, professionele bedrijfsterrein van Jos Menten Metaalrecycling BV in Roermond kijkt, is het moeilijk voor te stellen dat het bedrijf ooit gestart is als een kleine metaalhandel in het opkopen en verwerken van schroot. Rond 1937 is de opa van Jos in Haelen gestart met het ophalen van lompen en metalen. Na enkele omzwervingen werd de huidige locatie aan de Napoleonsweg 16 in Haelen in  1962 in gebruik genomen. In 1980 heeft Jos Menten sr. samen met zijn vrouw Desiree het familiebedrijf overgenomen. Samen gingen de jonge ondernemers een lastige periode tegemoet. In 1988 vond namelijk een grote bodemsanering plaats. Na maar liefst zes jaar hard werken, was het uiteindelijk tijd voor de beloning: het verharden van het volledige terrein.

 

Tussen 1996 en 1998 dacht de directie nauwlettend na over de positionering van het bedrijf in de toekomst. Geerlings: ‘’Wat gaat er gebeuren? Blijven we kleinschalig of gaan we echt veel groter groeien’, vroegen we ons af.’ Besloten werd om voor het laatste te kiezen. Zodoende werd de eerste Lefort schaar van 600T gekocht. ‘Dat was destijds echt een grote stap. Het betekende voor ons de overgang van handwerk naar machine.’ De mobiele schaar beviel uitstekend. ‘We hebben hem nog steeds.’ Tevens werden in deze periode twee nieuwe loodsen geplaatst en werd de ISO-certificering behaald. ‘In die tijd een zeldzame prestatie in de metaalbranche. Wij waren één van de eerste bedrijven die deze certificering kreeg.’

 

Tweede locatie

Vanaf 1999 is ook de vierde generatie binnen het bedrijf aan het werk gegaan. Toen kwam Jos jr. het team versterken. Twee jaar later werd hij gevolgd door zijn zus Kim. ‘De zaken gingen zo goed, dat het bedrijf volledig uit z’n jasje groeide’, weet Geerlings. ‘Daarom zijn we in 2000 op zoek gegaan naar een nieuwe locatie, bij voorkeur aan het water wat altijd al een droom was van Jos sr.  Zo’n locatie was moeilijk te vinden. Tot zich rond 2005 een grote kans voordeed. ‘Het terrein van 6,5 hectare aan de Mijnheerkensweg 5 in Roermond kwam te koop. Op dat moment was het terrein in gebruik door een toenmalige klant van Jos Menten Metaalrecycling BV en was bekend welke voordelen dit zou kunnen bieden op de (middel)lange termijn. Met een prachtige ligging aan het water en op een steenworp afstand van de snelwegen A2 en A73, Duitsland en België was de locatie voor ons perfect.’

 

De werkzaamheden werden vervolgens over de twee locaties verdeeld. De ferro metalen worden opgeslagen en bewerkt in Roermond, terwijl het terrein in Haelen wordt gebruikt voor de opslag en bewerking van non-ferro metalen en voor de metaalhandel voor zowel bedrijven als voor particulieren.

 

Enorme groei

In 2006 werd gestart met de inrichting van de nieuwe locatie in Roermond. ‘Hierbij hebben we rekening gehouden met onze nieuwe knipschaar van 1.000 ton, eveneens een Lefort. Vanaf 2008 heeft Jos Menten, ondanks de wereldwijde recessie in de eerste jaren, een enorme groei meegemaakt. Dat verklaart Geerlings als volgt: ‘We bieden een goede prijs, maar die is niet alles bepalend. Ook een uitstekende service is enorm belangrijk. Sommige bedrijven zijn al meer dan veertig jaar klant. We hebben bijna geen verval. Het aantal klanten neemt alleen maar toe. Niet alleen Nederlandse klanten, maar ook het aantal Duitse en Belgische klanten groeit gestaag. We zorgen er altijd voor dat de containers op tijd worden gewisseld en garanderen een snelle betaling. Uitstekende service en flexibiliteit zijn enorm belangrijk. Ook de goede ligging van het bedrijf draagt bij aan het succes.’

 

Ook qua investeringen bleef Menten niet stil zitten. In 2011 was Jos Menten het eerste receyclingbedrijf in Nederland dat voor een elektrische kraan van Liebherr koos. Geerlings: ‘Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. Bovendien kunnen we met een elektrische kraan heel wat besparen.’ Verder werden in de loop der jaren vier hybridekranen aangeschaft en is het hele wagenpark uitgevoerd met Euro-6 motoren. De aangelegde ruim 2700 stuks zonnepanelen dragen ook bij aan de duurzaamheidsdoelstelling van Jos Menten Metaalrecycling BV.

 

Lefort 2000T

De nieuwste investering is het paradepaardje van het bedrijf: de Lefort KOLOSS 2000T. ‘We hadden behoefte aan een nóg grotere schaar’, licht Geerlings toe. Dit keer werd echt voor iets heel bijzonders gekozen: een 2000 tonner, die geleverd is door Recuperma (de verdeler van Lefort in de Nederland en België). ‘Dit is echt een primeur in de markt. Wij zijn het eerste bedrijf dat zo’n grote schaar in gebruik heeft. Aanvankelijk dachten we aan een 1600 tonner, maar Lefort was op zoek naar een locatie om deze nieuwe machine te laten draaien. Zodoende hebben we alsnog voor dit model gekozen. We hebben gekozen voor een uitvoering met veren om trilling tegen te gaan. Dat vonden we heel belangrijk. Zowel voor de levensduur van de schaar als voor de omgeving.’

 

De gloednieuwe machine krijgt een duidelijk functie. ‘Deze gaat ons nog verder ontlasten. Hiermee kunnen we een flinke stap zetten en nog meer tonnages verwerken. Aangezien we gekozen hebben voor een breder mesbreedte hoeven wij het metaal minder te  comprimeren.  Daardoor kunnen we sneller en efficiënter werken. Bovendien neemt het materiaal nu veel minder ruimte in beslag.’ Ook de andere schaar blijft zijn werk doen. ‘Deze wordt nog steeds 12 uur per dag gebruikt. We hebben hem hard nodig. Anders krijgen we niet alles verwerkt.’

 

Sennebogen en Lefort 2000T

Om de Lefort KOLOSS 2000T te voeden is gekozen voor wederom een elektrische machine. Dit keer een Sennebogen 840AE met 22 meter giek. Deze duurzame machine heeft vele voordelen ten opzichte van een diesel versie. Met vast onderstel en een pylon van vier meter heeft de machinist goed zicht op de tien meter lange vulbak. Ook de 22 meter arm komt goed van pas voor een optimaal bereik. Met de Kinshofer poliep van 800 liter is de maximale capaciteit zeker haalbaar. De af fabriek in bedrijfskleur gespoten Sennebogen heeft onder andere overdruk op de elektro kast, de keuzemogelijkheid in twee soorten bediening (Euro en O&K), een speciale industriecabine en is volledig uitgevoerd met LED werkverlichting. Voor de machinist is het comfort van de cabine zo optimaal mogelijk gemaakt. Zeker bij lange dagen is dit een must. De keuze voor een Sennebogen was een hele stap maar gezien de kwaliteit en ervaring in elektro machines de juiste.

 

Toekomst

De toekomst ziet Geerlings positief tegemoet. ‘Momenteel zijn de metaalprijzen natuurlijk heel gunstig, maar dat kan zomaar weer anders zijn. Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat het oud-ijzer bijna voor niets werd opgehaald. Momenteel is het containertransport via zee heel duur, maar gelukkig hebben wij alle mogelijkheden. Dankzij onze uitstekende kwaliteit en goede naam kunnen we aan smelterijen in heel de wereld leveren. Ook onze nieuwe Lefort draagt daar zeker aan bij. Net als onze jarenlange ervaring en blijvende innovatiedrang.’

Advertentie